VARİS TEDAVİSİNDE MODERN TEDAVİ YÖNTEMLERİNİN,

5 YILLIK BAŞARI ORANININ %86’YA ULAŞTIĞINI BİLİYOR MUSUNUZ?

Yüzeyel Köpük Skleroterapi (Visual Foam Sclerotherapy – V.F.S.)

Polidocanol-Aethoxysklerol adı verilen ilacın karbondioksit ve oksijen ile karıştırılması sayesinde elde edilen köpüklü sıvının hasta venler içine çok ince iğneler yardımıyla enjekte edilmesidir. İlaç ile temas eden ven duvarında bir etkileşim oluşmakta, damar sertleşip kapanmakta, damar zaman içinde (tedavi uygulanan damar çapına göre ortalama 3 hafta ile 2 ay) vücut tarafından emilip kaybolmaktadır. Kozmetik iyileşme yanında bölgesel bacak ağrıları, yanma ve kramplar ortadan kalkabilmektedir. Skleroterapi uygulanan hastaların %80’inde başarılı sonuç alınmaktadır.

Yüzeyel Köpük Skleroterapi Hangi Venlerde Kullanılır?

Yüzeyel Köpük Skleroterapi (V.F.S.) ince kılcal damarların tedavisinde kullanılmaktadır. 1-3 mm çapındaki spider ve 3-4 mm çapındaki retiküler venler varisin en basit şekilleri olup 21 yaşından büyük erkeklerin %50’sinde, kadınların %80’inde görülmektedir. Tedavi edilmediklerinde, sayı ve çapları artarken renkleri değişir. Genelde, yaş ilerledikçe kaybolur düşüncesi ile önemsenmez, makyaj kremleri ve güneşlenerek gizlenmeye çalışılır. Güneşlenmenin getirdiği esmerleşme ilk birkaç ayda spider venleri örtbas edebilir. Aradan zaman geçtikçe güneş ışınları ciltteki yıkıcı etkilerini göstermeye başlar. Bunun sonucunda spider venler, eskisinden daha kötü bir durumda karşımıza çıkarlar. Spider ve retiküler venlerin tedavisinde kullanılan en güncel yöntem, Yüzeyel Köpük Skleroterapi’dir. Bu damarlar, en iyi ve en süratli tedavi sonucunun alınabilmesi için olabildiğince erken tedavi edilmelidir.

Bacaktaki kılcal damar oluşumu venöz yetersizlik hastalığının belirtisi olmasına karşın göz etrafı, yanak ve boyun damarları içindeki düşük hızlı kan akımına bağlı olarak yüz ve boyunda da ince damarlar görülebilir. El, bilek ve kollardaki kablo görünüşlü venler genellikle yaşla birlikte artar. Vücutta görülen venler ise genelde hamileliğe, travmalara veya aşırı kiloya bağlıdır. Bacak dışındaki alanlarda görülen tüm bu kötü görünüşlü damarlar da, Yüzeyel Köpük Skleroterapi (veya uygun seçilmiş durumlarda lazer) ile ortadan kaldırılabilir.

Yüzeyel Köpük Skleroterapi (V.F.S.) Nasıl Uygulanır?

Tedaviye Doppler ultrason incelemesi değerlendirildikten sonra geçilmelidir. Sorun kapakçıkları kaçıran (orta/ileri venöz yetersizlik olan) daha kalın ve daha iç kısımlardaki gözle görülmeyen bir venden kaynaklanıyorsa önce farklı yöntemlerle, söz konusu bu damar, ardından ciltte görülen ince damarlar yüzeyel köpük skleroterapi ile tedavi edilmelidir. Soruna yol açan ciddi bir venöz yetersizlik saptanmamışsa (hafif venöz yetmezlik) doğrudan spider ve retiküler venlerin tedavisine başlanmalıdır.

Yöntem muayene odası ortamında gerçekleştirilir ve herhangi bir anestezi gerektirmez. Özel bir ışık kaynağı ve büyütücü lens yardımı ile çok ince iğneler kullanılarak damarlara girilir. Damarın çapına göre ilacın yoğunluğu değişebilir, işlem yaklaşık 60-90 dk sürer.

Tedavi uygulanan bölgede önce bir solma, bazen geçici bir şişlik ve kızarıklık, ardından morluk oluşur. Bu belirtileri hafifletmek ve kısa süre içinde geçmelerini sağlamak amacıyla gerekli alanlara 2 gün kalıcı basınçlı bantlar yapıştırılır. İlaçta belli bir sınır dozuna ulaşıldığında, toksik ve alerjik yan etkilerden korunma amacıyla seansa son verilir. Basınçlı çorap giydirilen hasta günlük yaşantısına hemen dönebilir. Tedavi yapılan bölgelerde oluşan renk değişikliğinin daha süratle kaybolması için bazı kremler kullanılır.

Spider ve retiküler venlerin yaygınlığı ve çaplarına bağlı olmak üzere tedavi seans sayısı, hastadan hastaya değişebilir. Her seansta çok sayıda bölgeye tedavi yapılabilir.

Bir hastaya Yüzeyel Köpük Skleroterapi uygulanarak bacaklarındaki kılcal damarların tamamı veya tamamına yakınının ortadan kaldırılması, benzer damarların bir daha ve başka alanlarda olmayacağı anlamına gelmez. Hastaların bacaklarını belli aralıklarla kontrol etmeleri ve yeni ortaya çıkan damarları saptadıklarında, sayılarının çok fazla artmasına olanak vermeden tedavi yaptırmaları önerilmektedir.

Hamilelik veya emzirme döneminde, kan ile bulaşıcı hastalığı olanlara, kontrol edilemeyen şeker ve ileri dönem kalp hastalarına, pıhtılaşma bozukluğu olanlara, kalbinde doğuştan bir delik olduğu ve henüz kapatılmadığı bilinen kişilere Yüzeyel Köpük Skleroterapi uygulanmamalıdır.

Skleroterapi uygulanan hastaların %80’inde başarılı sonuç alınmaktadır.

Yüzeyel Köpük Skleroterapi’nin Nadir Yan Etkileri Nelerdir?

• Kaşıntı: Tedavi yapılan bölgede ortaya çıkabilir. 1-2 saat ile 3-4 gün içinde kendiliğinden geçer.
  • Geçici lekelenme (hiperpigmentasyon): Tedavi sonrasında %10 hastada ciltte açık kahverengi renkli lekeler/çizgiler görülür ve genelde süratle düzelirler. Seyrek olarak bu koyulaşma 4-12 ay sürebilir. Tedavi sonrasında tüm lekeler geçene dek güneş ışığından korunulmalı, gerekirse yüksek faktörlü güneş kremleri kullanılmalıdır.
  • Ağrı: 1-7 gün sürebilir. Enjeksiyon noktalarına buz tatbikatı yapılabilir.
  • Ciltte soyulma: Çok az (%1’den daha az) hastada görülebilir ve 1-2 ayda iyileşir.
  • Alerjik reaksiyonlar: Çok seyrek olsa da özellikle alerji öyküleri olan hastalarda gelişebilir.
  • Su toplanması veya yara açılması: Çok nadirdir, ilaca, ilacın damar dışına yoğun miktarda kaçırılmasına, kullanılan bantlara bağlı ortaya çıkabilir. Uygun kremlerin kullanılması ile genelde 1 ayda geriler.
  • Tedavi edilen damar bölgesinde kan toplanması: Basınçlı çorapların giyilmesi, özellikle 3 mm’den geniş venlerin tedavisinden sonra bu olasılığı azaltır.
  • Lekelenme (matting): Östrojen tedavisi gören hastaların %18’inde ve tüm hastaların %2-4’ünde tedavi edilen bölgede işlemden 2-4 hafta sonra çok ince yeni damarlar gelişebilir ve 4-6 ay içinde kaybolur.
  • Bilekte şişlik: Ayak veya bilekteki venlerin tedavisi sonrasında bilekte ödem gelişebilir. Genelde birkaç günde iyileşir ve basınçlı çorapların giyilmesi ile azalır.
  • Flebit: 3-4 mm’den daha geniş venlerin tedavi edildiği %0,1 hastada görülen çok nadir bir komplikasyondur.
  • Uzak yan etkiler: Doğuştan kalbinde delik olan ve migren tarzında baş ağrısı hikayesi bulunan kişilerde, tedaviden sonra 1-2 saat süren ve kendiliğinden geçen baş ağrısı, görme netliğinde azalma görülebilir.

Ayrıntılı bilgi ve randevu için sizi arayalım.